Rug Revalidatie Systeem
Toine van de Goolberg

Na een behandeltraject in de behandelkamer kan er worden gekozen voor een preventieve RRS training om de rug weer meer belastbaar te maken.

Na een traject met rugklachten brengen we eerst nogmaals jouw situatie, middels een try-out in kaart. We kijken zorgvuldig naar welk gedeelte van de rug mag worden versterkt en in welke bewegingen je nog wat kunt winnen. Vervolgens wordt op basis daarvan een schema opgesteld welke je thuis en in de oefenzaal steeds een niveau om hoog gaat trainen. Kilogrammen zijn niet direct van belang, techniek en een goede balans daarentegen wel. Dit om grote en kleinere spieren goed met elkaar te laten communiceren.

Het doel wat vooraf is gesteld, (kan van topsport tot tuinieren zijn) wordt tot een bepaalde kaart behaald. Is deze kaart behaald dan wordt besproken welke oefeningen het beste kunnen worden gedaan om dat niveau vast te houden.

Middels het RRS, een methodisch rug revalidatie systeem, leren mensen weer vertrouwen te krijgen in hun rug en gaan ze deze weer op de juiste manier gebruiken. Door specifieke oefeningen te doen, waar bij goed naar de uitvoering wordt gekeken, ontstaat er een route naar een sterkere rug. Een oefenschema voor thuis helpt je om sneller je doelen te behalen.

Van AA(Fysio) naar een B(etere) rug.

Het Rug Revalidatie Systeem (RRS) is een trainingssysteem welke methodisch is opgebouwd. Het is toepasbaar binnen een hersteltraining en re-integratieprogramma’s op activiteiten in het dagelijks leven en sportniveau. Weinig tot geen materiaal nodig tijdense deze trainingsprogramma’s waardoor het in theorie altijd gedaan kan worden.

Het sterker/weer belastbaar maken van de rug is het doel van het Rug Revalidatie Systeem RRS, door aspecifieke lage rugklachten en langdurig te weinig belasting heeft de rug functieverlies geleden. Technieken het aantal correct uitgevoerde herhalingen bepaald tijdens de training de belasting, het aantal kilogrammen is niet tot minder van belang. Door middel van tien kaarten waarbij kaart 1 tot en met 6 op ADL niveau van belang is en 7 t/m 10 topsportniveau is worden de oefeningen qua moeilijkheid opgebouwd. Tijdens al deze oefeningen is een goede stabiliteit en technisch goed uitgevoerde oefening het meest belangrijke.

Het RRS is na een goede instructie ook makkelijk zelf uit te voeren in een sportschool of thuis (met gewichtjes, een bezem of twee flessen water).

Toine van de Goolberg (meneer in het rood op de foto hiernaast) is de grondlegger van het Rug Revalidatie Systeem
Na zijn actieve atletiekloopbaan is Van de Goolberg atleten en spelers gaan coachen. Zo was hij bijvoorbeeld als fysieke trainer verbonden aan Feyenoord. Bovendien geeft hij sinds 1994 les aan fysiotherapeuten, artsen in opleiding en aankomende trainers. In 2005 heeft Van de Goolberg zijn visie over topsport gebundeld in het boek De Rehaboom “een methodische aanpak in de sportrevalidatie”.