Medical taping

Medical taping kan worden ingezet om het herstel te bevorderen. Verschillende tape en tapetechnieken kunnen herstel bevorderend, pijn verlichtend, ontspannend en mobiliserend worden aangelegd.

Het Medical Taping Concept (MTC) heeft niet alleen een stabiliserende werking op spieren en gewrichten maar ondersteunt ook de spierfunctie en het stimuleert de bloed- en lymfcirculatie. Daarom wordt dit ingezet om het herstel te bevorderen. Verschillende tape technieken werken herstel bevorderend, pijn verlichtend, onstspannend en/of mobiliserend.

Het indicatiegebied is zeer uitgebreid:

• Behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat. Zoals rug- en schouderklachten, maar ook knie en kuitklachten
  • Verminderen van klachten door vloeistofstuwingen zoals oedeem en bloeduitstortingen.
  • Houdingscorrectie Behandeling van problemen ontstaan door overbelasting (zoals muisarm, tennis- of golfarm).
  • Bestrijding van (spannings-) hoofdpijn en zenuwpijn door beïnvloeding van het zenuwstelsel.
  • Het gunstig beïnvloeden van organen zoals bij maagklachten.
  • De taping ondersteunt c.q. activeert de lichaamseigen herstelmechanismen, zonder de bewegingsvrijheid te beperken. Deze aanpak is in de praktijk veel functioneler dan bijvoorbeeld de klassieke aanpak van gelijksoortige blessures met conventionele witte sporttape.

De verklaring van het principe:
De elastische tape zorgt door een speciale manier van aanbrengen dat de huid lokaal wordt gelift. Hierdoor wordt onmiddellijk de druk onderhuids verminderd in het blessure gebied, waardoor de bloedsomloop en de lymfestroom zich (lokaal) kunnen herstellen. Als gevolg hiervan neemt de druk op de pijnreceptoren af en de pijn vermindert of verdwijnt daardoor zelfs helemaal. Door het genezingsproces op deze manier continu te ondersteunen wordt gezorgd voor het effect dat zich verder uitstrekt dan de reguliere behandeling van een half uur.

Omdat de tape meerdere dagen kan blijven zitten, ook tijdens douchen en zwemmen, ontstaat een unieke 24-uurs behandeling.

Medical taping verminderd ook hooikoortsklachten

Binnen het Medical Taping Concept bestaat een tapetoepassing die de hooikoortsklachten sterk kan verminderen of zelfs ervoor kan zorgen dat iemand klachtenvrij het seizoen doorkomt. De resultaten zijn spectaculair en het is een gemiste kans om deze tapemethode niet toe te passen bij iemand met hooikoorts. Klik hier voor meer informatie over hooikoorts tapen bron: www.fysiotape.nl/hooikoorts-medical-taping

medical taping certificaatAAFysio is gecertificeerd en heeft veel positieve ervaring met Medical taping

De basis van het Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. In deze periode werden daar tape-methoden met elastische tape ontwikkeld die de bewegingsleer (kinesiologie) en de kennis over de spieractiviteit in het menselijk lichaam als uitgangspunt namen. De grondleggers van Medical Taping waren er zich namelijk van bewust dat beweging en spieractiviteit onmisbare factoren zijn bij het genezen en voorkomen van lichamelijke problemen.

Medical taping