Foto AAFysio Fysiotherapeuten

Neurokinetic Therapy

Met neurokinetic therapy, NKT, is het mogelijk om te hard werkende spieren en te weinig werkende spieren op te sporen. Dit kan met behulp van specifieke spiertesten. Te hardwerkende spieren compenseren vaak voor te weinig werkende spieren en dit veroorzaakt disbalans in het lichaam. Het is ook mogelijk dat gewrichten vast gaan zitten om voor stabiliteit te zorgen wanneer de spieren niet voor stabiliteit zorgen. Een dergelijk patroon van disbalans ontstaat bijvoorbeeld door overbelasting, valpartijen of operaties.

Voorbeeld:
Stel je voor dat je je enkel verzwikt hebt maar je moet ondanks de pijn wel naar je werk, het huishouden doen, voor je kinderen zorgen etc. Om de pijn in je enkel te ontzien ga je aangepast lopen. Je hersenen slaan dit aangepaste patroon op en zien dit als het normale patroon. Je belast spieren die je eigenlijk niet behoort te belasten tijdens het wandelen. Deze raken overwerkt en gaan pijn doen. Andere spieren worden niet meer gezien door de hersenen en zijn als het ware uitgeschakeld. Dit zijn de onderwerkende spieren. Door middel van neurokinetic therapy kunnen deze patronen opgespoord worden en behandeld worden.

De overwerkende spieren dienen soepel gemaakt te worden, bijvoorbeeld met behulp van massagetherapie, triggerpoint-therapie en fascie-technieken (een vorm van diepe bindweefsel massage). Het kan met gewrichtsklachten- bijvoorbeeld lage rugklachten, van belang zijn om de gewrichten eerst los te maken.

Activering van de onderwerkende spier(en) is van belang om de balans te herstellen. Door ook zelf thuis de massage en activerende oefeningen te doen en dit te herhalen wordt het nieuwe, gezonde patroon in de hersenen opgeslagen. Dit kan ervoor zorgen dat de klachten voorgoed verdwijnen.