Home > Klachten > Schouderklachten
DSC09556-2

Schouderklachten

Schouderklachten zijn klachten in en rond je schoudergewricht, al kun je ook pijn hebben in je bovenarm. Dit type klachten is erg vervelend, omdat het je beperkt in je beweging en je meestal ook niet kunt slapen op de pijnlijke schouder. Wat zijn de oorzaken van schouderklachten, welke blessures liggen aan schouderklachten ten grondslag en hoe kom je weer van je schouderklachten af? We vertellen je er alles over.

Last van pijn aan je schouder?

Heb je last van pijn aan je schouder? Dat is erg vervelend en het liefst bent je zo snel mogelijk weer van deze klachten af. Waarschijnlijk gaan dingen in je dagelijks leven ook minder goed doordat je last hebt van pijn: werken, sporten, het huishouden en zelfs slapen kan moeilijk zijn bij schouderklachten.

Veel mensen hebben de neiging om hun arm minder te gebruiken als je last hebt van schouderklachten, maar dit heeft vaak een averechts effect. Door je lichaam niet te gebruiken zoals normaal, kun je juist een stijve schouder krijgen. Dit noemen we een frozen shoulder.

Hoe ontstaan schouderklachten?

Om een oplossing te vinden voor je schouderklachten, is het belangrijk om te weten wat de aard is van de pijn aan je schouder. Zo kunnen klachten snel ontstaan, maar ook over langere tijd steeds meer worden. Bij schouderklachten die acuut ontstaan, is de oorzaak vaak onduidelijk. De klachten kunnen te maken hebben met:

Wat kan er mis zijn met je schouder?

Bij schouderklachten ervaar je pijn in en/of rond je schoudergewricht. Belangrijk om te weten is dat deze pijn ook ervaren kan worden in je (boven)arm. Dit maakt dat schouderklachten over het algemeen als erg vervelend ervaren worden.

Ook kan de pijn van je schouderklachten uitstralen naar de nek, of zelfs je vingers. Het geeft vaak extra pijn als je je arm omhoog beweegt en meestal kun je niet slapen op uw pijnlijke schouder.

DSC09538-2

De oplossing voor schouderklachten

Zoals eerder genoemd, gaan veel mensen hun armen minder gebruiken als zij schouderklachten ervaren. Dit leidt juist tot een stijve schouder, wat de klachten juist verergert.

Over het algemeen is het goed om te proberen uw lichaam gewoon te bewegen. Bewegen voorkomt namelijk dat je klachten niet erger worden en dat je schouder niet vast gaat zitten. Probeer wel om te voorkomen dat je teveel kracht op je schouder zet.

Doen ook kleine bewegingen je veel pijn? Geef je schouder dan een paar dagen rust, maar probeer toch vier keer per dag even voorzichtig of je je arm alle kanten op kunt bewegen. Een fysiotherapeut kan je helpen met het blijven bewegen ondanks je klachten.

Met schouderklachten naar de fysio

Ervaar je veel last van je schouderklachten? Dan kan het geen kwaad om een afspraak te maken met de fysiotherapeut. Als expert op het gebied van bewegen, de juiste lichaamshouding en het voorkomen van blessures kan je fysiotherapeut je namelijk helpen om van je schouderklachten af te komen.

Tijdens de intake worden je klachten onderzocht en stelt de fysiotherapeut samen met je een plan op om je schouderklachten te verminderen of verhelpen. In de meeste gevallen bestaat je behandeling uit het uitvoeren van oefeningen om je lichaam weer soepel te maken. Zo ben je snel weer van je schouderklachten af en kun je dergelijke klachten in de toekomst voorkomen.